Workshop Inovasi Digital: Penerapan Ilmu Komputer dalam Metode Pengajaran Al-Qur’an pada STAI Nusantara

Authors

  • Rahmi Hajriyanti STIMIK Indonesia, Banda Aceh
  • Ismail STIMIK Indonesia, Banda Aceh
  • Fauzan Putraga al bahri STIMIK Indonesia, Banda Aceh
  • Syamsul Rizal STIMIK Indonesia, Banda Aceh

Keywords:

Inovasi Digital, Ilmu Komputer, Pengajaran Al-Qur’an, Literasi Digital, STAI Nusantara

Abstract

Advances in information technology have opened up great opportunities for innovation in learning, including in the teaching of the Qur'an. However, many teachers in religious educational institutions do not yet have adequate skills in utilising digital technology. This community service activity aims to improve the digital literacy and technical skills of lecturers, ustaz, and students at STAI Nusantara in applying computer science to Qur'an teaching methods. The implementation methods include interactive lectures, hands-on training, learning simulations, and post-workshop mentoring. The results of the activity show a significant improvement in participants' abilities to create multimedia-based learning media, utilise tahsin-tahfidz applications, and manage online classes. This activity is expected to be the first step towards adaptive Qur'anic education that keeps pace with technological developments without abandoning the strengths of traditional methods.

References

Budihartono, E. (2023). Analisa Penerapan Logika Fuzzy dalam Visualisasi Kepuasan Mahasiswa pada Pembelajaran Prodi DIII Teknik Komputer. In Digital Transformation Technology (Vol. 3, Issue 2, pp. 677–685). Information Technology and Science (ITScience). https://doi.org/10.47709/digitech.v3i2.3242

Eryc, E., & Deu, I. (2024). Inovasi pemanfaatan Notasi Digital Teknologi Informasi dalam Pengajaran Pendidikan dengan Musik Preferensi Pengajar dan Siswa. In Smart Comp: Jurnalnya Orang Pintar Komputer (Vol. 13, Issue 4). Politeknik Harapan Bersama Tegal. https://doi.org/10.30591/smartcomp.v13i4.7722

Febrianti, A., Arini, A., & Fahrianto, F. (2020). Penerapan Metode K-MEANS Clustering dan Support Vector Machine (SVM) dalam Identifikasi API pada Citra Warna Digital. In Jurnal CoreIT: Jurnal Hasil Penelitian Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi (Vol. 6, Issue 1, p. 45). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. https://doi.org/10.24014/coreit.v6i1.9001

Fhuza, A., Akbar, R., Tasmara, S., & Simpa, Z. Y. (2022). Penerapan Metode SMART Dalam Menentukan Metode Pembelajaran Terbaik Pada Tingkat SMA. In Jurnal Komputer Teknologi Informasi dan Sistem Informasi (JUKTISI) (Vol. 1, Issue 1, pp. 24–31). LKP Karya Prima. https://doi.org/10.62712/juktisi.v1i1.10

Jamilah, I. (2023). Menggali Nilai-nilai Toleransi dalam Al-Qur’an dan Urgensinya dalam Kehidupan Bermasyarakat: Aplikasi Pendekatan Ma‘nā cum Maghzā pada QS. Al-Kāfirūn (109): 1-6. In REVELATIA Jurnal Ilmu al-Qur`an dan Tafsir (Vol. 4, Issue 1, pp. 41–54). Institut Agama Islam Negeri Madura. https://doi.org/10.19105/revelatia.v4i1.7466

Kirana, C., & Sugianto, E. (2019). Penerapan Algoritma AES dan Konversi SMS ke dalam Bahasa KHEK pada Aplikasi Enkripsi Berbasis Mobile Application. In Khazanah Informatika : Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika (Vol. 5, Issue 1, pp. 68–77). Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://doi.org/10.23917/khif.v5i1.7453

Mulyati, I., Mansyuruddin, M., Adrianus, A., Bahari, Y., & Warneri, W. (2023). Proses Difusi Inovasi dalam Penerapan Metode Pengajaran Baru. In EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN (Vol. 5, Issue 6, pp. 2425–2433). Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5769

Nasution, M. A. (2021). URGENSI SAINS DALAM PENERAPAN PETUNJUK AL-QUR’AN DAN HADITS (ANALISIS TERHDAP METODE PENENTUAN ARAH KIBLAT, HISAB RUKYAH DAN WAKTU SHALAT DALAM ILMU FALAK). In Jurnal AL-MAQASID: Jurnal Ilmu Kesyariahan dan Keperdataan (Vol. 7, Issue 1, pp. 142–158). IAIN Padangsidimpuan. https://doi.org/10.24952/almaqasid.v7i1.4305

Rahmawati, D. (2019). Penerapan Metode Tsaqifa Dengan Metode Kooperatif Pada Pengajaran Baca Al-Quran Kelompok Pengajian Muslimah Dusun Pokoh Desa Wonoboyo Kecamatan Wonogiri Kabupaten Wonogiri. In Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 3, Issue 2, pp. 232–252). STAI Mahad Aly Al-Hikam Malang. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i2.262

Rohim, A., Irfani, M. H., Ramadhan, M., & Ubaidillah, U. (2023). Penerapan Metode Text Mining dengan Chatbot Questions And Answer pada PT PLN (Persero) Sumatera Selatan. In Klik - Jurnal Ilmu Komputer (Vol. 4, Issue 2, pp. 59–67). Universitas Sumatera Selatan. https://doi.org/10.56869/klik.v4i2.551

Rusli, A. M. (2019). PENERAPAN DATA MINING DENGAN ALGORITMA C4.5 UNTUK KALKULASI DATA DALAM AL-QUR’AN TERJEMAHAN. In KLIK - KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER (Vol. 6, Issue 2, p. 152). Center for Journal Management and Publication, Lambung Mangkurat University. https://doi.org/10.20527/klik.v6i2.214

Susilawati, S., Sumiati, & Sanudin. (2024). Studi Komparatif Metode Hafalan dan Pemahaman dalam Pengajaran Al-Qur’an di MIS Nurul Yaqin NW Sabelendang. In Kasta: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya dan Terapan (Vol. 4, Issue 1, pp. 44–53). Lembaga Bale Literasi. https://doi.org/10.58218/kasta.v4i1.1371

Wahyudi, M. S., Ully, R., Hasanah, S., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Evaluasi Pembelajaran dalam Bidang Ilmu Komputer. In Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP) (Vol. 4, Issue 3, pp. 398–406). Ainara. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i3.497

Downloads

Published

2025-06-28